برَند، ترَند، چرَند …

برَند، ترَند، چرَند …

پوشیدن لباس‌های مارک و استفاده از اکسسوری‌های برند این روزها ترند شده است. برندها با استفاده از یک نشانه که لوگو محصول هستند از سایر محصولات متمایز می‌شوند. افرادی که تمایل به پوشیدن و استفاده از لوازم مارک دارند دلایل مختلفی را عنوان می‌کنند. در واقع آن‌ها با استفاده از چنین محصولاتی که لوگوی منحصربه‌فرد دارند به دیگران اعلام می‌کنند که از محصولات شناخته شده استفاده کرده‌اند.

برند

یک نام، طرح، نماد یا هر ویژگی خاص دیگری که محصول یا کالایی را از محصول و کالای دیگر متمایز کند، برند نامیده می‌شود که مفهومی در تجارت و بازاریابی است. برند که به آن نام نما یا نام بازرگانی گفته می‌شود با نشانه‌ای که به‌عنوان لوگو استفاده می‌شود، نام آن را به ذهن می‌آورد. خاص و متمایز شدن حس خوبی است که برخی از افراد به دنبال آن هستند. مشتریانی که به نام‌ها تکیه می‌کنند تلاش می‌کنند که با یک نام مطرح خود را از دیگران جدا کرده تا همواره مورد توجه باشند.

آدیداس (Adidas)، گوچی (Gucci)، ورساچه (Versace)، هرمس (Hermes)، فندی (Fendi)، لوییس ویتون (Louis Vuitton)، زارا (Zara)، شنل (Chanel)، پرادا (Prada) و … نام‌های آشنایی هستند که در زمینه‌های مختلف اعم از پوشاک، چرم، عطر، عینک، اکسسوری و سایر فعالیت دارند. کافی است لوگوی آن دیده شود ناخودآگاه اسم شرکت سازنده در ذهن نقش می‌بندد. اصل یا فیک بودن جنس مهم نیست، تنها اینکه بتوان خود را در دسته خاصی جای داد اهمیت دارد.

ترند چیست؟

تِرِند (trend) که در ایران اکثرا با تلفظ اشتباه تِرَند (trand) گفته میشه، در لغت به معنای روند، گرایش و تمایل است. این اصطلاح از دنیای مد و فشن آمده و مدتی است وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شده است. ترند در دنیای مُد به معنای روند جدیدی است که در یک بازه زمانی خاص بسیار دیده شود. ترند در دنیای مد به نسبت ترند در فضای مجازی عمر طولانی تری دارد و ممکن است یک فصل ادامه داشته باشد. تفاوت مد و ترند در این است که ترند در حال معرفی شدن است و در صورت استقبال ممکن است تبدیل به مد و فراگیر شود ولی مد در حال حاضر معرفی شده، فراگیر و مورد توجه است. ترند یک مرحله قبل از مد است و می توان آن را ابزاری دانست برای ایجاد مد که از آن در این حوزه استفاده می شود.

 

مدگرایی با برند

ریشه گرایش افراد به مد و مدگرایی توسط محصولات مارک همواره رو به افزایش است. معمولاً نوجوانان و جوانان بزرگ‌ترین گروهی هستند که تمایل به استفاده از برند دارند طوری که خود را به آن وفادار می‌دانند. اگر بتوان جنس اصل را از نمونه مشابه تقلبی آن تشخیص داد، قطعاً درمورد قیمت هم می‌توان نظر داد. واضح است که جنس اصل قیمت بالایی دارد و شانس دیده شدن آن بسیار بیشتر است. داشتن قیمت مناسب نسبت به کیفیت و خصوصیات محصول از دلایلی است که از چنین محصولاتی که مطرح و نامدار هستند استفاده می‌شود.

از سویی دیگر افزایش گرایش مردم به خرید برندهای فیک و غیر اصل همچنان رو به افزایش است. آیا این همه تمایل به استفاده از نام بازرگانی معروف نشانه خوبی است؟ چرا این همه باید برای جنسی هزینه کرد؟ حتی گاهی تشخیص فیک از اصل بودن به قدری دشوار است که ممکن است خود تولیدکنندگان و سازندگان را هم به اشتباه بیندازد. تمایل به خرید محصولات نامدار به قدری افزایش یافته است که زمینه را برای ساختن و وارد کردن محصولات فیک افزایش داده است که این خود اخلاق انسانی و مشتری مداری را هم زیر سؤال می‌برد.

موضوع تمایل به مصرف محصولات دارای لوگوی معروف به قدری افزایش یافته است که حتی سودجویان مارکی را به بازار معرفی کرده‌اند که حتی در کشورهای خارجی وجود نداشته است و تاکنون استفاده هم نشده است. در واقع در یکی از شهرک‌های صنعتی داخل کشور با اسامی خارجی تولید شده است که تا مشتری با عناوین دهان پرکن به سمت آن محصول متمایل شود. چقدر چنین اتفاقی غم‌انگیز است زیرا در اصل کلاه گذاشتن سر مشتری است.

برند با ارزش است!

نیاز به منحصربه‌فرد بودن، ارزش هیجانی و کیفیت دریافتی از نام نما را می‌توان جزو اصلی‌ترین دلایل گرایش به محصولات برند دانست اما آیا واقعاً ارزش آن را دارد؟ دلیل این همه مقاومت در برابر نام بازرگانی‌های جدیدی که بعدها به بازار معرفی خواهند شد چیست؟ مخصوصاً اگر تولید داخلی باشد باز هم جدی گرفته نمی‌شوند.

فرقی نمی‌کند که در چه سن و سالی باشیم. اگر حالات و واکنش‌های شدیدی هیجانی و رفتاری لحظه‌ای در ما فروکش کند خواهیم دید چشم به روی حقایق بسته‌ایم و حتی قادر نیستیم منطقی فکر کنیم و تصمیم بگیریم. هرچند که منظور این نیست که هرگز نباید محصول مارک‌دار را پوشید و استفاده کرد؛ زیرا بعضی از محصولات واقعاً در کیفیت بی‌نظیر هستند و حتی تا سالیان سال به دلیل کیفیت مرغوب می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما اینکه بخواهیم بگوییم اگر چنین محصولاتی را نپوشیده و استفاده نکنیم پس وجود نداریم صرفاً غلط است.

تولید کننده محصول با تولید جنس متفاوت راهی برای ورود به بازار پیدا کرده است که می‌خواهد آن را با علامت منحصربه‌فرد خود نشان دهد؛ در نتیجه از طریق ارتباط با بازار هدف و شناخت نیاز مشتری اقدام به طراحی لوگوی مخصوص کرده است تا متمایز از دیگران باشد. این متمایز بودن فرایند تصمیم‌گیری برای خرید از سوی مشتری را ساده کرده و مشتری به آن برند واکنش مثبت نشان می‌دهد. محصولات جدید تولید داخل در راه هستند که تنها کافی است یک بار به سراغ آن‌ها رفته تا تفاوت را درک کنیم.

 

چون برند نمی‌پوشی، بی کلاسی!

برند نپوشیدن نشانه بی کلاسی نیست. ارزش انسان‌ها به دانش و فرهنگ درونی است. هرچقدر دانش، اطلاعات و آگاهی بالاتر رود در شعور و فرهنگ نیز تأثیر می‌گذارد. کسی که فرهنگ بالایی دارد می‌داند تقلید کورکورانه او را از حقایق دور می‌کند و حتی فرصت نمی‌دهد به این باور برسد که از محصولات دیگر هم می‌توان منفعت دریافت کرد. چه بسیار کالاهای داخلی تولید شده است که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنیم خاص و بی‌مانند هستند. هنگامی که نزدیک‌تر رفته متوجه ساخت داخل بودن آن می‌شویم.

کیفیت عالی، طراحی خاص، پاسخگوی نیاز روز جامعه بودن و از همه مهم‌تر قیمت متناسب با جنس و کیفیت محصول داشتن از ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. ویژگی‌هایی در محصول جمع شده‌اند که به هر کجا که بروید نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند و اصالت را تشویق می‌کنند. اینجا است که ناخودآگاه دنبال نام نما افتاده تا بدانیم توسط کدام گروه تولید شده است. اگر ساخت داخل باشد از اینکه تعدادی از هم‌وطنان در جایی مشغول به کار هستند خوشحال خواهیم شد که این خود نشانه‌ای از بلوغ فکری است.

برند فلانی :{

ما برای اعتراض به این عادت مردم که بر اساس برند و نام تجاری اجناس، بدون توجه به کیفیت و زیبایی هزینه ی زیادی پرداخت می کنند، کالکشن جدیدی طراحی و تولید کردیم که با تغییر لوگوی برندهای معروف دنیا، این اعتراض را به زبان طنز بیان کرده ایم.

گروه هنری فلانی مفتخر است که با تکیه‌بر دانش طراحی و فنی داخلی بهترین و خاص‌ترین لباس‌ها، اکسسوری‌ها و آویزهای زنانه و مردانه را عرضه کند. حتی می‌توانید طرح و ایده موردنظر خود را سفارش دهید. طراحی چهره و کارهای گرافیکی مانند پوستر، ست اداری و لوگو جزو سایر خدمات ارائه شده توسط گروه هنری فلانی است. صفر تا صد محصول بومی‌سازی شده است که تنها کافی است یک‌بار آن‌ها را دیده و لمس کنید، خواهید دید چگونه نام بازرگانی Folani در ذهن تا همیشه و بی‌نهایت ماندگار خواهد شد.

سفارش تیشرت های  آستین کوتاه کالکشن چرند

گروه فلانی – تابستان ۱۴۰۱

نوشتهٔ بعدی
خرید و قیمت پچ حرارتی (استیکر لباس)
نوشتهٔ پیشین
طراحی چهره به سبکی متفاوت! (تصویرسازی رنگی) wpap art